NIEUWS

Herfstvaccinatie 2023 (Griep en COVID-19)

25 september 2023

Langs deze weg nodigt MH Het Laar jou uit voor de griep- en Covidvaccinatie voor dit najaar.

Hoe een griep- en/of Covidvaccin bekomen?

Het covidvaccin zal, nadat je een afspraak hebt gemaakt, beschikbaar zijn in de praktijk. Hiervoor moet je dus zelf niets ondernemen. Voor het Covid vaccin moet je niets betalen. Dit wordt gratis door de overheid beschikbaar gesteld.

Het griepvaccin moet je eerst bij de apotheek afhalen, thuis in de koelkast bewaren en meenemen naar de praktijk op jouw vaccinatieafspraak. Hiervoor heb je geen voorschrift nodig. Voor hen die tot een risicogroep behoren (zie onder), wordt uw griepvaccin gedeeltelijk terugbetaald en betaal je zelf € 4,08 of € 2,45 bij een verhoogde tegemoetkoming. Vraag aan de apotheek een BVAC-attest om in te dienen bij jouw ziekenfonds. Bij sommige ziekenfondsen ontvang je nog een extra tegemoetkoming.

Mogen griep- & Covidvaccin samen gegeven worden?

Het covid- en griepvaccin mogen samen toegediend worden. Dit is veilig. Wil je het toch apart laten toedienen, hou er dan wel rekening mee dat je er best minimum 14 dagen tussen laat.

Wanneer vaccineren?

We starten met Covidvaccinatie vanaf 2 oktober. Vanaf 16 oktober kan je in de praktijk terecht voor Covid- en griepvaccinaties.

Hoogrisicopatiënten wordt aangeraden om zich begin oktober te laten vaccineren voor Covid-19 en vanaf eind oktober voor griep.

Hoe een afspraak maken?

Om onze telefoonlijn zoveel mogelijk vrij te houden voor dringende zaken, vragen we om online via www.afspraken.be (agenda: Herfstvaccinatie) een afspraak te maken

Wanneer je niet in de mogelijkheid bent om het online te doen, kan het telefonisch (03 888 02 79). Vermeld wel duidelijk of je beide vaccins (Griep en Covid-19) of één van beide (Griep of Covid-19) wenst.

Gezien de beperkte houdbaarheid van het covidvaccin is het voor ons heel belangrijk om te weten hoeveel patiënten er komen. Om die reden kunnen we dus geen vaccinaties tijdens de reguliere raadpleging toedienen, enkel tijdens de voorziene vaccinatiemomenten.

Indien je de dag van jouw afspraak één van de volgende symptomen (koorts, hoesten en/of ademhalingsmoeilijkheden, spierpijn, keelpijn of hoofdpijn, vermoeidheid, geur- en smaakverlies, verkoudheid, diarree) zou hebben kan je best je vaccinatie uitstellen en even contact nemen met de praktijk voor een nieuwe afspraak.

Vragen?

Als je nog vragen zou hebben over de griep- of covidvaccinatie, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan klaar om jou te ondersteunen bij het nemen van de beste beslissing voor jouw gezondheid.

Risicogroepen – Griep

Groep 1: Personen met risico op complicaties, d.w.z.: 

  • Alle 65+’ers
  • Personen met een chronische aandoening of met een verminderde immuniteit 
  • Personen die in een instelling verblijven
  • Alle zwangere vrouwen
  • Iedereen met een BMI > 40kg/m2
  • Kinderen vanaf 6 maanden tot 18 jaar die een langdurige aspirinetherapie ondergaan. 

Groep 2: 

  • Alle personen werkzaam in de gezondheidssector

Groep 3: 

Personen die onder hetzelfde dak wonen als:

  • De risicopersonen uit groep 1
  • Kinderen jonger dan 6 maanden zonder risicofactoren waarvan de moeder geen griepvaccin heeft gekregen tijdens de zwangerschap.

Risicogroepen – COVID-19

Groep 1: Personen met risico op complicaties, d.w.z.: 

  • Alle 65+’ers
  • Personen die in een instelling voor langdurige zorg of verpleeghuis wonen
  • Alle zwangere vrouwen
  • Iedereen met een BMI > 40kg/m2
  • Alle personen van 18 jaar of ouder met chronische aandoening of verminderde immuniteit 
  • Alle kinderen met ernstige chronische aandoeningen
  • Alle personen met een verstandelijke beperking zoals dementie, ernstige depressie, …
  • Alle personen met een zeldzame ziekte.
  • Alle personen met een verminderde immuniteit door ziekte of behandeling (bv. chemotherapie)

Groep 2: 

  • Alle personen werkzaam in de gezondheidssector 

Groep 3: 

  • Alle personen die in hetzelfde huishouden wonen als mensen met ernstige of zeer ernstige immuniteitsvermindering

Prikmomenten – COVID

  • woensdag 4 oktober 11.00 – 13.00 
  • vrijdag 6 oktober 13.00 – 15.00 
  • maandag 9 oktober 16.00 – 18.00 
  • donderdag 12 oktober 11.00 – 13.00

Prikmomenten – COVID & GRIEP

  • maandag 16 oktober 15.00 – 17.00 
  • woensdag 18 oktober 16.00 – 18.00 
  • maandag 23 oktober 16.00 – 18.00 
  • donderdag 26 oktober 09.00 – 11.00 
  • dinsdag 7 november 17.00 – 19.00 
  • donderdag 9 november 09.00 – 11.00 
  • dinsdag 14 november 16.00 – 18.00 
  • woensdag 22 november 15.00 – 17.00 
  • dinsdag 28 november 13.00 – 15.00

FAQ Forfaitaire Praktijk

08 mei 2023

Algemeen

Een forfaitaire praktijk, wat is dat?

In België bestaan er twee betalingssystemen voor huisartsen:

  1. de betaling per prestatie. De meeste huisartsen werken volgens prestatie. De huisarts wordt vergoed per consultatie. Het ziekenfonds betaalt een deel, en de patiënt betaalt het remgeld.
  2. de forfaitaire betaling. Medisch huis Het Laar stapt op 1 juli 2023 over op dit forfaitair betalingssysteem. Binnen dit systeem gaan wij een contract aan met het ziekenfonds en met jou (de patiënt). Op basis daarvan, ontvangen wij elke maand een vast bedrag (‘forfait’) voor jou van je ziekenfonds. Als je je inschrijft, moet je als patiënt dus niet meer betalen voor de raadplegingen en huisbezoeken door onze artsen en verpleegkundigen. Ook thuisverpleegkundige zorg is gratis.

De enige voorwaarde om in het systeem te stappen, is dat je aangesloten bent bij een ziekenfonds.

Waarom stappen we over naar dit systeem?

Als team willen we zo dicht mogelijk bij elke patiënt staan. We willen je leren kennen en een goede relatie met je opbouwen. We zijn er immers sterk van overtuigd dat je gezondheid niet enkel bepaald wordt door je fysiek welbevinden, maar ook door hoe je je in je vel voelt, wat je leven zin geeft, hoe je omringd wordt.
Als medisch huis hebben we de mogelijkheid om je nog beter te ondersteunen en begeleiden om positieve keuzes te maken. Samen werken we aan jouw optimale gezondheid.

Wat zijn de voordelen van dit systeem voor jou?

Je betaalt niets meer voor een raadpleging of huisbezoek door een huisarts of verpleegkundige. Ook voor thuisverpleegkundige zorg is gratis.

Hoe wordt het medisch huis dan betaald?

Voor elke patiënt die ingeschreven is in onze praktijk, krijgen wij elke maand een vast bedrag (of ‘forfait’) van het ziekenfonds, ongeacht hoeveel keer je een beroep op ons doet. Het bedrag (forfait) dat het ziekenfonds betaalt, komt overeen met wat zij maandelijks gemiddeld terugbetalen aan patiënten voor de zorgverlening door huisartsen en (thuis)verpleegkundigen.

Zijn er nadelen aan het forfaitaire systeem?

Door in te schrijven engageer je je om steeds medisch huis Het Laar te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt. Wanneer je binnen de zorgzone een huisarts of verpleegkundige consulteert die niet verbonden is aan ons medisch huis, moet je die zelf betalen zonder tussenkomst van het ziekenfonds. Heb je een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren of als je ver van huis bent? Dan kan je uiteraard een andere huisarts (van wacht) raadplegen en betalen wij je het terugbetalingstarief terug.

Wordt mijn ziekenfonds duurder als ik me inschrijf in het systeem?

Neen, jouw bijdrage blijft hetzelfde. Op dat vlak verandert er niets. Het ziekenfonds blijft ook gewoon tussenkomen in de terugbetaling van specialisten, apotheekkosten, tandarts of andere voordelen.

Praktisch

Hoe vaak mag ik op consultatie komen?

Zo vaak als nodig. Ook binnen het forfaitair systeem staat hier geen beperking op. We willen je uiteraard de beste zorgen blijven bieden. Wat nieuw is, is dat we altijd bekijken wie je zorgvraag mee kan opvangen. Alle medewerkers van ons medisch huis vormen immers één team. Je zal dus misschien vaker dan vroeger geholpen worden door een praktijkassistent of verpleegkundige.

Hoe verpleegkundige zorg aanvragen in dit nieuwe systeem?

Heb je verpleegkundige zorgen nodig na een ziekenhuisopname of op vraag van een arts? Neem gewoon contact op met ons medisch huis (03 888 02 79 – info@hetlaarhuisartsen.be) en wij regelen het voor je. Ongeacht of je de verpleegkundige zorgen thuis krijgt of in onze praktijk: je hoeft er als patiënt niets voor te betalen.

Wat als ik ziek ben op vakantie of op verre afstand van het medisch huis?

Ben je in België, heb je een dringend medisch probleem, maar ben je te ver weg om ons medisch huis te raadplegen? Dan betaal je ter plaatse zelf de huisarts die je raadpleegt, en bezorg je nadien het getuigschrift en je rekeningnummer aan ons.
In het buitenland regel je de terugbetaling zelf met het ziekenfonds of reisverzekering.

Wat moet ik doen als ik een dringend medisch probleem heb en jullie niet open zijn (’s avonds, ’s nachts, in het weekend)?

Heb je een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren?
Dan kan je terecht bij de wachtdienst:

  • tijdens werkdagen (24/7): bel onze praktijk op 03 888 02 79. Als geen van onze artsen bereikbaar is, verneem je via het antwoordapparaat het telefoonnummer van de huisarts van wacht. Jij betaalt dan enkel het remgeld, wij de rest.
  • tijdens het weekend en op feestdagen: neem contact op met huisartsenwachtpost N16 via 03 886 16 16 of www.huisartsenwachtpostN16.be. Jij betaalt dan enkel het remgeld, wij de rest.

Wat als ik in het ziekenhuis een specialist raadpleeg?

Je blijft vrij om te kiezen welke specialist je raadpleegt. Hiervoor blijft de gekende terugbetaling van het ziekenfonds gelden.
Het forfaitaire betalingssysteem heeft enkel invloed op de zorgen die je krijgt van je huisarts en (thuis)verpleegkundigen.

Inschrijven en uitschrijven

Zijn er kosten verbonden aan het inschrijven in het forfaitaire systeem?

Neen, inschrijven is kosteloos. Je moet enkel in orde zijn met je ziekenfondsbijdrage.

Hoe schrijf ik mij in? 

Het forfaitair systeem is gebaseerd op een contract dat wij aangaan met jouw ziekenfonds. Je moet je dus inschrijven via een papieren inschrijfformulier.

  • Vraag het formulier aan onze onthaalmedewerkers.
  • Bezorg ons het formulier terug tijdens je volgende consultatie of steek het in onze brievenbus.
  • Vanaf de maand na je inschrijving betaal je niets meer voor een consultatie, huisbezoek of (thuis)verpleegkundige zorg. NB: dit systeem gaat in zodra we een forfaitaire praktijk zijn, vermoedelijk vanaf 1 juli 2023.
    Je kan ook telefonisch een afspraak maken, dan brengen we samen je inschrijving in orde. Bel daarvoor op 03 888 02 79.

Kan ik mij uitschrijven uit het forfaitair systeem?

Je kan je steeds gratis terug uitschrijven door het uitschrijfformulier in te vullen.
Je vindt het op onze website of kan het vragen in ons medisch huis.
Jouw uitschrijving is administratief in orde vanaf de maand nadat je jouw formulier hebt ingediend.

“HAIO-WISSEL” IN HET LAAR

27 maart 2023

Op 1 april vindt er een “HAIO-wissel” plaats in onze praktijk: we nemen afscheid van onze huisarts in opleiding (HAIO) Lauren-Emma Boen en we verwelkomen dr. Elisabeth Segaert als nieuwe HAIO.

Dr. Lauren-Emma werkte 1,5 jaar in onze praktijk en werd al snel een gewaardeerde collega. Ook van patiënten kregen we veel positieve feedback. Lauren-Emma werd geapprecieerd omdat ze vastberaden is, bulkt van de energie en steeds een luisterend oor biedt. Hartelijk dank voor je inzet voor onze patiënten en onze praktijk Lauren-Emma. Veel succes in je verdere opleiding. We zijn er zeker van dat je een fantastische huisarts wordt, waar je ook terechtkomt.

En welkom, Elisabeth! We kijken ernaar uit om je in ons team op te nemen en om je te laten ervaren hoe fijn het is om huisarts te zijn in Reet. We gaan je zo goed mogelijk proberen ondersteunen en hebben er alle vertrouwen in dat je onze patiënten met de beste zorgen zal omringen en bijstaan. Welkom in Het Laar en veel succes!

NIEUWE APP EN WEBSITE: ZOEK GEZOND

27 maart 2023

Heb je een kwaaltje of kreeg je een diagnose? Dan is de verleiding groot om te googelen naar wat meer info. Maar hoe weet je of je bij een betrouwbare bron terechtkomt?

Daar hoef je je nu geen zorgen meer over te maken. Surf gewoon naar www.zoekgezond.be en ‘google’ daar je aandoening of symptomen. Je krijgt meteen wetenschappelijk onderbouwde richtlijnen over aandoeningen, klachten, medische onderzoeken en andere gezondheidsinfo. Wat je interessant vindt, kan je opslaan, zodat je het snel terugvindt.

Trouwens, ook de huisartsen van Het Laar maken tijdens hun raadplegingen gebruik van de site en de app om snel toegankelijke info op te zoeken. Je kan er dus zeker van zijn dat alle info op de site correct is.

Het Laar, forfaitaire praktijk

22 februari 2023

Tegen de zomer van 2023 schakelt huisartsenpraktijk Het Laar over naar een forfaitair betalingssysteem. Ook onze naam verandert dan. We worden een ‘medisch huis’. Hier alvast wat info.

Wat is het forfaitair betalingssysteem?

Bij het forfaitair betalingssysteem gaan het medisch huis, het ziekenfonds en de patiënt een contract met elkaar aan. Op basis daarvan, ontvangen wij als medisch huis per patiënt elke maand een vast bedrag (‘forfait’) van het ziekenfonds.

Dit betekent dat als je je inschrijft, jij als patiënt niet meer moet betalen voor raadplegingen en huisbezoeken door onze artsen en verpleegkundigen. Ook voor thuisverpleegkundige zorg hoef je als patiënt niets te betalen.

De enige voorwaarde om in het systeem te stappen, is dat je aangesloten bent bij een ziekenfonds.

Maximaal inzetten op preventie en gezondheid

We kiezen heel bewust voor dit nieuwe systeem, omdat we ervan overtuigd zijn dat we jou op die manier de beste zorgen kunnen bieden. Met minder administratie en meer aandacht voor jou. Dat komt jouw gezondheid ten goede.

De voorbije jaren hebben we ons artsenteam al uitgebreid met verpleegkundigen en een diëtiste. Heb je bijvoorbeeld verpleegkundige zorgen nodig na een ziekenhuisopname of op vraag van een arts, in ons medisch huis of bij jou thuis, dan regelen wij die voor jou. Zonder dat jij hier als patiënt iets voor hoeft te betalen.

Als team zetten we ons maximaal in voor preventie en gezondheidsbevordering.

Inschrijven

Elke patiënt van het medisch huis moet zich inschrijven via een inschrijfformulier op papier. We brengen je op de hoogte zodra het formulier beschikbaar is. Vanaf de maand na je inschrijving betaal je niets meer voor een consultatie of huisbezoek. N.B.: Schrijf je je in VOOR de invoering van het forfaitair betalingssysteem, dan betaal je niets meer zodra het systeem van start gaat (dat is vermoedelijk op 1 juli 2023)

Wat betekent dit concreet

  • Door in te schrijven engageer je je om steeds ons medisch huis te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt.
  • Wanneer je binnen de zorgzone een huisarts of verpleegkundige consulteert die niet verbonden is aan ons medisch huis, moet je die zelf betalen zonder tussenkomst van het ziekenfonds.
  • Heb je echter een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren of bevind je je ver weg? Dan kan je uiteraard een andere zorgverlener raadplegen, en dan zal ons medisch huis jou de kost van de consultatie zonder het remgeld terugbetalen.

Hoe verpleegkundige zorg aanvragen in dit nieuwe systeem?

Heb je verpleegkundige zorgen nodig na een ziekenhuisopname of op vraag van een arts? Neem gewoon contact op met ons medisch huis en wij regelen het voor je. Ongeacht of je de verpleegkundige zorgen thuis krijgt of in onze praktijk: je hoeft er als patiënt niets voor te betalen.

Uitschrijven

Je kan je steeds gratis terug uitschrijven door het uitschrijfformulier in te vullen. Dat zal je vinden onze website of zal je kunnen vragen aan onze onthaalmedewerkers. Jouw uitschrijving is administratief in orde vanaf de maand nadat je jouw formulier hebt ingediend.

Waarom wij overstappen naar dit systeem?

Als team willen we zo dicht mogelijk bij elke patiënt staan. We willen je leren kennen en een goede relatie met je opbouwen. We zijn er immers sterk van overtuigd dat je gezondheid niet enkel bepaald wordt door je fysiek welbevinden, maar ook door hoe je je in je vel voelt, wat je leven zin geeft, hoe je omringd wordt.
Als medisch huis zullen we je nog beter kunnen ondersteunen en begeleiden om positieve keuzes te maken. Samen werken we aan jouw optimale gezondheid.

Het is druk in de huisartsenpraktijk

17 januari 2023

Je hebt ongetwijfeld de laatste tijd veel in de media gehoord dat de huisartsen het erg druk hebben. Dat wil echter niet zeggen dat wij jou niet verder kunnen helpen of dat je jouw zorg moet uitstellen. Integendeel! Het vraagt gewoon om iets meer planning zodat iedereen tijdig de gepaste hulp kan krijgen. Ook jij kan ons helpen om deze planning vlot te laten verlopen. Daarom delen we graag onderstaande tips met jou. Samen kunnen we ervoor zorgen dat we onze zorg zo goed mogelijk kunnen blijven garanderen!

  • Heb je een afspraak nodig, wacht dan niet te lang om deze vast te leggen.
  • Zie je online geen afspraken beschikbaar staan? Bel dan naar de praktijk. Doorgaans hebben we elke dag nog afspraken ter beschikking die niet online staan, specifiek voor mensen met dringende problemen.
  • Geef aan of het een dringende afspraak is of niet.
  • Geraak je ‘s ochtends niet meteen telefonisch binnen in de praktijk? Heb geduld, waarschijnlijk zijn de telefoonlijnen overbezet. Probeer het over een vijftal minuten nog eens.
  • Ga voor elke consultatie na of je nog voorschriften voor je vaste medicatie nodig hebt en bespreek dit tijdens je afspraak.
  • Hou je telefoongesprek met je arts zo kort mogelijk. Heb je meer tijd nodig, maak dan een afspraak.
  • Twijfel je of je een doktersafspraak nodig hebt? Kijk het na op: www.moetiknaardedokter.be

Bij geplande controles

  • Als je op een geplande controle moet komen, boek dan liefst één of twee weken op voorhand je afspraak in.
  • Geplande controles plan je bij voorkeur niet op maandagen, brugdagen of na een verlengd weekend. Zo kunnen mensen die in het weekend ziek worden vlot terecht.
  • Plan routine afspraken bij voorkeur buiten de vakantie periodes. Vaak nemen huisartsen dan zelf ook verlof en is het dus drukker voor de overgebleven artsen.

Wist je dat…?

  • Ouders van schoolgaande kinderen over attesten beschikken om een kortdurende afwezigheid van school zelf te rechtvaardigen.
  • Werknemers van bedrijven met meer dan 50 werknemers vanaf nu drie maal per jaar één dag kunnen thuisblijven omwille van ziekte, zonder hiervoor een doktersbriefje te moeten binnenbrengen.
  • Je op www.zinloosattest.be meer info kan vinden over courante attesten die eigenlijk niet gerechtvaardigd zijn. Zo help je ons om de administratieve overlast te verminderen.

Afwezigheid Dr. Kris Bleys

17 januari 2023

Dr. Bleys heeft ervoor gekozen om de komende weken een time-out in te lassen. De Covidpandemie en zijn vele engagementen hebben veel energie gevraagd. We gunnen hem dan ook deze tijd en rust van harte.

In tussentijd laten wij jullie niet in de kou staan en kan je terecht bij één van de collega’s in onze praktijk.
Van zodra we weten wanneer Dr. Bleys precies terugkomt, brengen we jullie op de hoogte.

Alvast welgemeende dank voor jullie begrip!
Huisartsenpraktijk het Laar

CORONA-UPDATE

29 november 2022

Je bent nog steeds verplicht om een mondmasker te dragen als je een bezoek brengt aan onze praktijk.

Voor up-to-date nieuws over corona, surf naar www.sciensano.be/nl

GRIEPVACCINATIE: MAAK NU JE AFSPRAAK

27 september 2022

We organiseren opnieuw enkele prikmomenten. Maak je afspraak en kom langs met je vaccin. Tijdens deze afspraak plaatsen we enkel het griepvaccin en kunnen er geen andere zorgvragen behandeld worden.

Hoe je afspraak maken?

Bij voorkeur online via www.afspraken.be. Er is een aparte agenda voorzien voor de griepvaccinatie. Ben je niet zo handig met de computer, laat je dan bijstaan door familie, vrienden, buren, … om een online afspraak vast te leggen. Dit helpt ons om de telefoondruk bij het secretariaat te verminderen en de lijn open te houden voor urgenties.

Je moet geen rekening houden met een bepaalde wachttijd tussen griepvaccin en COVID-19-vaccin.

Geplande vaccinatiemomenten

Dit zijn de geplande vaccinatiemomenten in onze praktijk:

Woensdag 2/11: 10.30 – 12.00 u.
Donderdag 3/11: 10.00 – 12.00 u.
Vrijdag 4/11: 13.00 – 15.00 u.

Maandag 7/11: 17.00 – 19.00 u.
Woensdag 9/11: 16.30 – 18.00 u.
Donderdag 10/11: 10.00 – 12.00 u.

Maandag 14/11: 16.00 – 18.00 u.
Dinsdag 15/11: 13.00 – 15.00 u.
Vrijdag 18/11: 09.00 – 11.00 u.

Donderdag 24/11: 17.00 – 19.00 u.

Woensdag 30/11: 16.00 – 18.00 u.

Haal zelf je vaccin bij de apotheker

Ga vooraf zonder voorschrift een vaccin kopen in de apotheek.
Bewaar het in de koelkast tot je het meebrengt naar de praktijk.

Voor wie?

De griepprik is sterk aanbevolen voor volgende risicogroepen:

  • 65-plussers. Maar omdat ook COVID-19 nog altijd veel mensen ziek maakt, raden we aan dat ook 50-plussers zich laten vaccineren tegen griep;
  • Vrouwen die zwanger zijn tijdens het griepseizoen;
  • Chronisch zieken: mensen met een hartziekte, een longziekte zoals ernstige astma of COPD, een lever- of nierziekte, een chronische spierziekte of diabetes;
  • Mensen met verminderde weerstand door andere ziekten of door een medische behandeling;
  • Al wie in een woonzorgcentrum, psychiatrische instelling voor lang verblijf of instelling voor personen met een beperking opgenomen is;
  • Gezondheidsmedewerkers;
  • Iedereen die onder hetzelfde dak woont met bovenstaande risicopersonen of met kinderen jonger dan 6 maanden.

Aangezien COVID-19 nog steeds aanwezig blijft onder de bevolking, is het extra belangrijk dat deze risicogroepen en alle 50-plussers zich maximaal laten vaccineren tegen de griep.

Wordt het griepvaccin terugbetaald?

Voor alle bovenstaande groepen wordt het vaccin gedeeltelijk terugbetaald via het RIZIV. Met vragen hieromtrent kan je bij jouw apotheek terecht.
Het plaatsen van het griepvaccin is gratis.

Meer info: www.laatjevaccineren.be/griep

IS PNEUMOKOKKENVACCINATIE ZINVOL VOOR JOU?

27 september 2022

De pneumokok is een belangrijke verwekker van ernstige longontstekingen en andere infecties. Volgende risicogroepen zijn kwetsbaarder voor deze bacterie:

  • Gezonde personen vanaf 65 jaar;
  • Volwassenen met een immuniteitsstoornis;
  • Volwassenen met een chronische aandoening zoals hartlijden, longlijden of rokers, leverlijden of alcoholverslaving, nierlijden, diabetes, hersen- of zenuwaandoening met een vergroot risico op verslikken.

Denk je een verhoogd risico te hebben? Spreek je huisarts erover aan bij je volgende bezoek. Dan bekijken we met jou of het zinvol is om je hiervoor te vaccineren.